Borçlanma
limiti yükseltildi: “Al gülüm ver gülüm”
Mustafa
Durmuş
21 Aralık 2022
Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın bir raporuna
göre (1), Hazine bu yıl Kasım ayı sonuna kadar net 350 milyar TL’lik iç ve dış
borçlanma yaptı.
Yetkisiz
borçlanma
Ancak bunun 71 milyar TL’lik kısmını yasal
bir borçlanma olarak kabul etmek zor çünkü yetkisiz bir kullanım söz konusu. Öyle
ki Hazine 4749 Sayılı Kanuna göre belirlenmiş olan mevcut yasal borçlanma
limitini (2) bu miktarda aşmış. Aralık ayında da bu borçların devam ettiği
biliniyor (bu rakam yılsonuna kadar 400 milyar TL’nin üzerine çıkabilir).
Bunun sonucunda Meclis’te ‘Sanayi ve
Ticaret Komisyonu’na götürülerek orada görüşülüp kabul edilen Torba Yasa’ya
eklenen bir hüküm ile borçlanmaya 200 milyar TL’yi aşan bir limit artışı getirilerek,
durum geriye dönük olarak meşrulaştırılıyor.
‘Bütçe Hakkı’nın ruhuna Fatiha
Yani artık bir norm haline gelen “istim
arkadan gelsin” durumu bir kez daha sahnelendi. Böylece normalde halk adına
bütçeyi yapmaya, denetlemeye yetkili kılınan Plan Bütçe Komisyonu da, Türkiye
Büyük Millet Meclisi de yine devre dışı bırakıldı.
Kısaca uzunca bir süredir, harcamalar ve
gelirler boyutuyla ciddi biçimde örselenen Bütçe Hakkı bu kez yetkisiz
borçlanmalarla ortadan kaldırıldı. Bu nedenle de, uluslararası bütçe denetimi
kuruluşlarınca, Meclis’in yaptığı denetim açısından ülke puanının 100 üzerinden
55'e kadar gerilemesi hiç sürpriz değil. (3)
Bankaların
işi Hazine’yi fonlamak oldu
İşin bir diğer boyutu ise ticari bankaların
artık reel sektöre kredi verip üretimi ve yatırımı desteklemek yerine,
Hazine’yi fonlar duruma gelmeleri ya da getirilmeleri.
Daha önce ‘makro ihtiyati tedbirler’ adı
altında, bünyesinde belli miktar dövizin üstünde döviz tutan ya da belli ölçülerin
üzerinde faiz uygulayan bankalara uzun vadeli devlet tahvili alma zorunluluğu
getirilmişti. Son borçlanma limit artışı bankaların iktidarı fonlamaya dönük bu
işlevini daha da pekiştiriyor.
Bankalarsa bu işlevlerinden şimdilik
memnun görünüyorlar zira Hazine’ye uzun vadeli, ağırlıkla sabit faizli borç veriyorlar.
Öyle ki Merkez Bankası politika faizinin yüzde 9 olduğu bir zamanda, bankalar
ortalama 68 ay vadeli borç karşılığında yüzde 17,6’lık bileşik faiz elde
ediyorlar. (4)
Ancak uzun vadede sabit faizli krediler
bankaların bilançolarını kötüleştirdiğinde bankalar asıl o zaman sızlanmaya
başlayacaklar. Zira kamu maliyesi krizinin sistemik bir bankacılık krizi riskini
oluşturduğunu deneyimleyecekler.
Özetle şu anda Hazine ile ‘piyasa yapıcı’
bankalar arasında “al gülüm ver gülüm’ ya da ‘sen benim sırtımı kaşı, ben de
seninkini’ durumu yaşanıyor.
1
trilyon TL’lik bir vergi alınmayacak ama borçlanma hız kesmeden devam edecek
Diğer yandan, önümüzdeki yıl neredeyse
miktarı neredeyse 1 trilyon TL’yi bulan bir verginin çok büyük bir kısmı, ‘vergi
harcamaları’ (5) adı altında, sermaye kesiminden alınmayacak.
Dolayısıyla da yapılan borçlanmaları bu
gerçekle birlikte de değerlendirmekte yarar var. Yani Hazine tarafından yapılan
bu borçlanmanın bugünkü ve gelecekte vergi mükellefleri yani bizler tarafından
ödeneceği çok açık.
Kısaca olay, öz itibarıyla, bankalar da dâhil
sermaye kesiminden yeterince vergi almayıp, bunun yerine bankalardan yüksek
faizli borç almaktan ve bu borçları, faizleriyle birlikte toplumun geri kalanına
ödetmekten ibaret gibi görünüyor.
Son olarak, Kasım ayı bütçe gerçekleşmesi
raporuna (6) göre, Merkezi Yönetim Bütçesi 2021 yılının Kasım ayında yaklaşık
32 milyar TL fazla vermiş iken, bu fazla 2022 yılının Kasım ayında 108,3 milyar
TL’ye çıktı (yüzde 239’luk bir artış).
Üstelik toplam 11 aya (Ocak-Kasım) bakıldığında,
bütçe açığının – 20,5 milyar TL olduğu
görülüyor. Yani bütçe açığı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 56 oranında
azaldı.
O halde, “bütçe açığı azalırken
borçlanmayı bu denli artırmanın nedeni nedir”, diye sormak gerekmiyor mu?
Dip notlar:
(1)
https://www.hmb.gov.tr/kamu-finansmani-istatistikleri,
Kasım ayı hazine nakit gerçekleşmeleri (19 Aralık 2022).
(2)
Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun, Üçüncü
Bölüm, Madde 5, İkinci Fıkra, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.4749.pdf (19 Aralık 2022).
(3) https://internationalbudget.org/open-budget-survey/country-results/2021/turkey
(19 Aralık 2022).
(4) https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2022/12/Web_Kamu_Borc_Yonetimi_Raporu_Kasim_2022_v4.pdf
(19 Aralık 2022).
(5) https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/10/2023-Yili-Merkezi-Yonetim-Butce-Kanunu-Teklifi-ve-Bagli-Cetveller.pdf.
s, 170. B Cetveli, s. 169 (19 Aralık 2022).
(6) https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2022/12/Butce-Gerceklesme-Raporu-2022Kasim_-1.pdf
(19 Aralık 2022).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder