Okullar açılırken
Mustafa
Durmuş
15
Ağustos 2020
Türkiye’de ilk ve orta öğretimdeki okulların 31 Ağustos’ta uzaktan erişimle (muhtemelen özel okulların talebi sonucunda), 21 Eylül’den itibaren ise sınırlandırılmış- dönüşümlü olarak yüz yüze eğitimle, açılmasına karar verildi.
Bu konuda yaygın bir endişe var.
Özellikle de veliler, bilhassa alt yapının yetersiz
olduğu, kalabalık bölgelerde ilköğrenim çağındaki küçük çocukların alınacak
önlemleri ne ölçüde uygulayabileceği ve bunun sonucunda Korona vakalarının
patlama yapıp yapmayacağı konusunda haklı olarak endişe duyuyor.
Bu endişeyi haklı çıkaran bir haber Brezilya’dan
geldi (1) . Ülkenin Manaus adlı bir bölgesinde geçen hafta açılan ve 110.000
öğrencinin öğrenim gördüğü 123 devlet okulunun 36’sında daha ilk haftada yeni
Korona vakası görüldü.
Bu ülkede de, bizde hedeflenene benzeyen bir
sınırlandırılmış-dönüşümlü eğitim sistemi (hibrid) uygulanması başlatılmıştı.
Bununla da yetinilmemiş, durumu denetleyebilmek için, okullarda okul aile
birliği ve öğretmenler sendikası temsilcileri gibi ilgili tarafların da
temsilcileri bulundurulmuş. Ayrıca koruyucu maskeler, dezenfektanlar dağıtılmış.
Ancak, alınan önlemlere rağmen, ilk günde 1 öğretmen Koronaya yakalandı. 2
gün içinde 8 okul kapatıldı ve sonuçta, açılıştan itibaren geçen sadece 1 hafta
içinde toplam 36 okulda (bölgedeki okulların yüzde 30 ‘unu oluşturuyor) yeni
Korona vakası görüldü.
Eylül ayında Britanya’da da okullar yüz yüze eğitim
için açılacak. Salgınla mücadeleyi piyasaların insafına bırakmak anlamına gelen
sürü bağışıklığı stratejisini uygulayan Brezilya’dan sonra Britanya’dan da
benzer haberlerin gelmesi kaçınılmaz olacak.
Bu gelişmelerden iki acil ders ve görev çıkartmak
lazım:
İlk olarak; kâr için üretim insan hayatından
(özellikle de çocuklarımızı ve eğitim emekçilerini riske atarak) daha değerli
değildir, insan ve toplum sağlığı her şeyin üzerindedir.
İkinci olarak eğitim, bir toplumun bir müştereği,-
ortaklaşımı olarak kabul edilmeli ve kâr için feda edilmemelidir. Bu nedenle de
kamusal eğitim kurumları iyileştirilirken, özel okullar ve kurumlar derhal
toplumsallaştırılmalı ve doğrudan toplumun yönetimi ve denetimine
bırakılmalıdır.
…….
(1) Tomas Castanheira, “Brazilian teachers report 36
COVID-infected schools after one week of classes in Manaus”,
https://www.wsws.org (15 August 2020).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder