‘BÜTÇE HAKKI’NDA SIFIR ÇEKMİŞİZ!
Mustafa Durmuş
30 Ocak 2018
Malum 2018 yılı bütçesinin ilk ayındayız. Ülkede politik gündem o kadar
yoğun ki bütçede ne var ne yok onu ancak (sık olmasa da) düzenlenen panellerde
konuşup tartışabiliyoruz. Bunu yaparken de bir süredir bütçeyi rakamlara,
oranlara boğmaksızın içerik açısından ve ‘bütçe hakkı’ üzerinden tartışmaya
çalışıyoruz.
Bütçe Hakkı: Vergi kimden alınıyor,
harcama kim için yapılıyor?
Yani bizlerden alınan vergilerin, neden ve nasıl alındığını, yüklerinin
sosyal sınıflara nasıl dağıtıldığını, devlet borçlanmasının belirgin bir
biçimde neden arttığını, çift hanelerde giderek de artan enflasyon ile adeta
bir gizli vergi mekanizmasının neden devrede olduğunu ve bu gelirlerle hangi
harcamaların ve hangi önceliklere göre nasıl yapıldığını, tüm bunlar
hazırlanırken ve yapılırken de halka sorulup sorulmadığını, halka bilgi verilip
verilmediğini, onun rızasının alınıp alınmadığını sorgulamaya çalışıyoruz.
Maalesef, bu açıdan 2018 bütçesinin de (öncekiler gibi) sınıfta kaldığı
sonucuna vardık.
Bütçe şeffaflığını ölçen
uluslararası çalışmalar
Diğer taraftan bütçe hakkını ölçmeye çalışan uluslararası kuruluşlar ve
onların ortaya attığı ölçütler doğrultusunda yapılan anketler var. Bunlardan en
çok bilineni bugün yayımlandı.
‘Herkese Açık Bütçe Anketi’ olarak dilimize çevrilebilecek ve IBP
(International Budget Partnership) (1) adlı bir sivil toplum kuruluşunca 2006
yılından bu yana yürütülmekte olan çok önemli bir uluslararası anket
uygulamasının sonuçlarından söz ediyoruz.
Bu anketlerle, düzenli olarak izlenmekte olan toplamda 115 ülkede bütçe
hakkının yerine getirilip getirilmediği sorgulanıyor.
Bu araştırma her iki yılda bir yapılıyor. Sonuncusu geçen yıl yapıldı ve bugün uluslararası kamuoyu ile paylaşıldı (2). Bu çalışma ile devletlerin bütçelerinin ne kadar şeffaf, hesap verilebilir ve katılımcı nitelikte oldukları ya da olmadıkları araştırılıyor, ölçülüyor.
Bu araştırma her iki yılda bir yapılıyor. Sonuncusu geçen yıl yapıldı ve bugün uluslararası kamuoyu ile paylaşıldı (2). Bu çalışma ile devletlerin bütçelerinin ne kadar şeffaf, hesap verilebilir ve katılımcı nitelikte oldukları ya da olmadıkları araştırılıyor, ölçülüyor.
Bu anketler her bir ülkede, devletten bağımsız, sivil toplum kuruluşları ya
da uzman kuruluşlarca yapılıyor. Bu nedenle de tarafsız nitelikte olduğuna
inanılıyor.
Araştırmaya veri sunan bu 115 ülke inceleniyor ve 8 ana bütçe dokümanına
bakılıyor. Ayrıca halkın ‘bütçedeki karar alma süreçlerine ne kadar katıldığı’
da araştırılıyor.
Bu incelemeler 145 gösterge üzerinden yapılıyor ve 3 ana alanda ülkeler
sırasıyla; bütçede yer alan bilgilerin halk ile yeterli düzeyde paylaşılması,
bütçenin etkin bir biçimde denetlenmesi ve halkın kararlara katılımının
sağlanması alanlarında puanlanıyor. Tam puan olarak 100 puan belirlenmiş.
Böylece parlamenter demokrasinin sağlıklı işleyebilmesi için gerekli olan
bütçe hakkının yerine getirilip getirilmediği de ortaya çıkartılmaya
çalışılıyor.
Hiçbir ülke 3 alanın bütününde tam
olarak başarılı değil!
2017 yılı değerlendirmeleri genel olarak üç alanda birden hiçbir ülkenin
yeterli, tatmin edici bir uygulama pratiği içinde olmadığını gösteriyor.
Özellikle de karar alma süreçlerinde halkın katılımı konusunda ciddi sorunlar
var. Bu da aslında parlamenter demokrasinin biçimselliği konusundaki
eleştirileri haklı çıkartıyor.
Oysa bütçe kararlarına halkın katılımının sağladığı ciddi ekonomik
kazanımlar söz konusu olabiliyor. Örneğin Güney Kore Hükümeti kurduğu İsrafı
Rapor Etme Merkezleri aracılığıyla gereksiz kamu harcamalarında son 16 yılda 16
milyar dolarlık bir tasarruf sağlamış (3).
Halkın bütçe hazırlıkları sırasında en iyi biçimde bilgilendirildiği 5 ülke
ise şöyle sıralanıyor: Gürcistan, Yeni Zelanda, Norveç, Güney Afrika ve İsveç.
TÜRKİYE’ NİN DURUMU:
Bütçe Şeffaflığı (bilgi paylaşımı): 58 puan; Bütçe Denetimi: 59 puan; Bütçe Kararlarına Halkın Katılımı: 0 puan!
Bütçe Şeffaflığı (bilgi paylaşımı): 58 puan; Bütçe Denetimi: 59 puan; Bütçe Kararlarına Halkın Katılımı: 0 puan!
Bütçe şeffaflığı açısından Türkiye 100 üzerinden 58 puan ile Rusya’nın (72)
ve Gürcistan’ın (82) gerisinde kalıyor. Türkiye’nin diğer puanları aşağıdaki gibi sıralanıyor.
Bu puanlar içinde Türkiye’nin ‘sıfır’ çektiği bir alan var ki aslında bu
sonuç sürpriz değil: Halkın bütçe süreçlerinde karar alma mekanizmasına
katılımı.
Yani yönetsel düzeyde, yasa/mevzuat hazırlama düzeyinde ve etkin denetleme
düzeyinde halkın doğrudan ya da etkin dolaylı katılımından söz edemiyoruz.
Yukarıdan aşağıya aşırı merkeziyetçi ve bürokratik bir biçimde örgütlenmiş
olan bütçe süreci söz konusu olduğundan, halk kararlara ne doğrudan (mahalle
meclisleri, diğer yerel meclisler, işçi meclisleri vs) ne de örgütleri
(sendikalar, kooperatifler gibi) aracılığıyla katılamıyor.
Bu ölçüt açısından geçer not 100 üzerinden 61 puan. Ama hiçbir ülke halkın
katılımını bu düzeyde sağlayamamış. Sadece Avustralya, Yeni Zelanda, Filipinler
ve Britanya’nın puanları 41-60 puan arasında yer alıyor.
Türkiye’nin puanı ise sıfır ve daha da önemlisi, Türkiye bu açıdan
demokrasileri konusunda hafife alınan bazı Asya ülkelerinin de gerisinde
kalıyor. Öyle ki halkın karar alma süreçlerine katılımları açısından bu bölgede
ortalama puan 100 üzerinden 12 puan. Bu, Tacikistan ve Moğolistan’da 7 puan.
Azerbaycan’da 11 puan, Kazakistan ve Rusya’da 13 puan, Gürcistan’da 22 puan ve
Kırgızistan’da 31 puan olarak gerçekleşmiş (bu ülkelerde puanların göreli
yüksekliği muhtemelen reel sosyalizmin kalıntıları olarak açıklanabilir).
Raporda, Türkiye’de 2012 yılından bu yana bütçe öncesi
hazırlanması/paylaşılması gereken belge ya da dokümanların ya hiç
hazırlanmadığı ya da geç hazırlandığı bilgisi de var.
Bu belgeler de kendi içinde puanlamaya tabi tutulmuşlar. Buna göre, sunulan
bilginin yeterliliği ve faydalı olup olmadığı açısından resmi denetim
raporlarının aldığı puan sadece 29 puan olabilmiş (minimum).
Hatırlatalım bu değerlendirmeler
2017 yılına ait. 2019’dan itibaren yeni rejim altında bütçe artık Meclis’in ve
Hükümetin dışında Cumhurbaşkanlığı makamınca hazırlanacak. Bu nedenle de yeni
raporlar çok daha sert olacak.
.......
(1) ttps://www.internationalbudget.org
(2) https://www.internationalbudget.org/open-budget-survey 2017.
(3) Agr.
.......
(1) ttps://www.internationalbudget.org
(2) https://www.internationalbudget.org/open-budget-survey 2017.
(3) Agr.
Bu, böbrek satmak isteyen herkese açık bir ilan, böbrek nakli ihtiyacı olan hastalarımız var, bu nedenle böbrek satmakla ilgileniyorsanız, lütfen iowalutheranhospital@gmail.com adresindeki e-posta adresimizden bizimle iletişime geçin.
YanıtlaSilAyrıca +1 515 882 1607 numaralı telefondan whatsapp'ı arayabilir veya bize yazabilirsiniz.
NOT: Güvenliğiniz garanti altındadır ve hastamız, onları kurtarmak için böbrek bağışı yapmayı kabul eden herkese büyük miktarda para ödemeyi kabul etmiştir. Sizden haber almayı umuyoruz, böylece bir hayat kurtarabilirsiniz.